Openingstijden: 8:30 - 16:30 van maandag tot en met vrijdag | Tel: +31 853018250

Sluiten
GET 20% OFF

By subscribing to our newsletter

Staartlengte bepalen - Zo doet u het goed!

Bij de keuze van de juiste buitenboordmotor gaat het niet alleen om de technische details, maar ook om de juiste staartlengte. Zo kunt u de schroef ten opzichte van de boot bepalen. We leggen uit hoe gevaarlijk een te korte of te lange staart kan zijn.

Als de staart te kort is, kan de motor lucht aanzuigen. Hierdoor zal de rotor overtoeren gaan draaien en in het ergste geval kan dit de buitenboordmotor vernielen. Als de buitenboordmotor echter te diep in het water ligt, kan de diepgang en dus de weerstand van de boot toenemen. Bovendien kunnen ongewenste trillingen optreden, die op hun beurt tot verdere schade kunnen leiden. Om te voorkomen dat deze fouten u overkomen, leggen wij u hier uit hoe u het best de juiste schachtlengte bepaalt.

 

Hoe bepaal je de juiste schachtlengte van de buitenboordmotor

Om u te helpen de juiste schachtlengte te bepalen voordat u een buitenboordmotor koopt, moet u de lengte meten tussen de bovenkant van de spiegel en de onderkant van de romp:

 

 

Kortstaart:

Een afstand van ongeveer 38 cm (=15 inch) betekent dat u een korte of normale schacht nodig heeft.

Langstaart:

Een afstand van ongeveer 51 cm (=20 inches) wijst op een lange schacht.

Super langstaart:

Van een super langstaart is sprake wanneer de afstand tussen de onderrand en de spiegel 64 cm (=25 inch) bedraagt. 

Ultralange staart:

Een lengte van 76 cm (=30 inch) betekent dat u een motor met ultralange as nodig hebt.

De laatste twee lengtes zijn vaak nodig voor zeilboten of catamarans. Als de spiegel verandert, kan de maat van de buitenboordmotor worden aangepast. Als de spiegel iets wordt ingekort, kan de motor lager worden gezet. Voeg een wig of pad toe en de motor zal stijgen. Vooral bij opblaasbare boten moet de door de fabrikant opgegeven schachtlengte in acht worden genomen. Dit komt omdat een opblaasboot een zeer geringe diepgang heeft. Dit betekent dat de stromingsomstandigheden van een sportboot niet zomaar kunnen worden overgebracht. Wijzigingen aan de spiegel hebben eveneens gevolgen, zodat het van groot belang is deze vooraf met de fabrikant af te stemmen.

 

Waarom spiegelcorrecties belangrijk zijn voor buitenboordmotoren

Boven de propeller zitten kleine "vleugels". Deze vormen de anti-cavitatieplaat, die tussen 0 en 30 cm onder de romp moet liggen. Deze plaats zorgt ervoor dat de buitenboordmotor goed water aanzuigt voor de aandrijving. Dit voorkomt ook dat de motor lucht aanzuigt. Als de plaat echter te laag is, zal de as trillingen veroorzaken in de hele buitenboordmotor. Dit heeft ook invloed op de besturing van de boot, en niet op een goede manier. Bovendien kan een verkeerde positie van de anti-cavitatieplaat schade aan de motor veroorzaken. 

Waarom zijn de specificaties van de bootfabrikant belangrijk?

Bij het ontwerp van de meeste boten is al rekening gehouden met het gebruik van bootmotoren met lange of korte staart. Daarom vermelden veel fabrikanten van pleziervaartuigen de aanbevolen staartlengte in hun gebruikershandleidingen. De trim van de motor wordt daar ook vermeld. Als u veranderingen aan de spiegel aanbrengt, moet u ervoor zorgen dat de kabels van de stuurinrichting en de trekkabels niet worden beschadigd of aangetast. Bij twijfels kunt u ons of uw bootdealer gerust om advies vragen.

You must be logged in to post a comment. Klik hier to log in