Belangrijke informatie over het gebruik van buitenboordmotoren
Tips voor gebruik
- Watergekoelde buitenboordmotoren moeten in het water worden gestart; anders kan dit gemakkelijk slijtage van de waterpomprotors veroorzaken en de machine oververhitten.
- Nadat motorolie is toegevoegd, mag de buitenboordmotor niet horizontaal worden geplaatst, omdat dit gemakkelijk olielekkage kan veroorzaken. Tien uur is de inrijtijd, waarna de smeerolie voor de eerste keer moet worden vervangen. De tandwielolie in de propeller moet regelmatig worden vervangen.
- Het is aan te raden om de propeller van de watergekoelde machine minstens 40 cm onder water te zetten. Het is verboden om de machine te testen zonder water of in een kleine watertank met een inhoud van minder dan 2 kubieke meter. Anders zal de waterpomprotor doorbranden vanwege een plotselinge watertekort.
- Als u een externe brandstoftank gebruikt voor een buitenboordmotor, schakel dan de schakelaar van de ingebouwde brandstoftank uit; anders zal de olie en een deel van de lucht in de externe brandstoftank bij het trekken in de ingebouwde brandstoftank terechtkomen. Daarnaast moet u voordat u de externe olietank gebruikt, enkele keren op de voorspanknop op de olietoevoerslang drukken om olie te pompen, zodat de machine gemakkelijk kan starten.
- U mag de machine nooit starten zonder smeerolie.
- Het is verboden om de gashendel van de machine onmiddellijk te bedienen, en u moet bij hoge snelheden de versnellingen wisselen; anders kunnen de krukas en het tandwiel van de machine breken.
- De maximale continu bedrijfstijd bij volgas mag 30 minuten niet overschrijden. Anders zal de zuiger verbranden.
- De motor mag niet worden gestart in te ondiep of vervuild water. Smeltende riffen en stranden kunnen gemakkelijk schade veroorzaken aan de hoofdmotorversnelling. Slechte waterkwaliteit kan gemakkelijk leiden tot een storing in het koelsysteem.
- De buitenboordmotor moet tijdens gebruik water sproeien. Als u merkt dat de watersproeipoort geen water sproeit, stop dan onmiddellijk en controleer. Deze situatie wordt meestal veroorzaakt door de hoge-snelheidsrotatie van de motor bij stationair draaien, dus het is noodzakelijk om de hoge-snelheidsrotatie van de motor bij stationair draaien te vermijden. Omdat het waterinlaatgat relatief klein is, kan dit ook worden veroorzaakt door puin in de rivier. Controleer op tijd.
Opmerkingen over regelmatig onderhoud
Het dagelijkse onderhoud van buitenboordmotoren is cruciaal, vooral voor buitenboordmotoren die in zeewater worden gebruikt. Na elk gebruik moet u hem een tijdje in zoet water starten om het zout weg te spoelen en schade te voorkomen. Zout corrodeert de machine, dus een reiniging voor langdurige opslag is noodzakelijk. Bovendien heeft gemengde brandstof de neiging om te verslechteren. Het wordt aanbevolen om gemengde brandstof niet langer dan een maand op te slaan. Met name kunststof containers hebben de neiging om de kwaliteit van de brandstof aan te tasten, verslechterde brandstof verliest zijn smerende werking, dit kan de machine ernstig beschadigen en mag niet worden gebruikt.
Wat moet u doen voordat de buitenboordmotor lange tijd wordt opgeslagen? Hier zijn enkele tips voor u.
Opslagplaats: Kies een opslagplaats die droog, geventileerd en niet blootgesteld aan direct zonlicht is om de buitenboordmotor te beschermen tegen vocht en UV-straling.
Reiniging: Reinig uw buitenboordmotor grondig voor langdurige opslag. Verwijder vuil, zout en andere onzuiverheden en zorg ervoor dat het buitenoppervlak droog is.
Verversing van de smeerolie: Ververs de smeerolie van de buitenboordmotor voor opslag. Dit voorkomt dat de zuurgraad in de oude olie interne componenten aantast. Zorg ervoor dat de nieuwe olie interne smeerpunten volledig bedekt en volg de aanbevelingen van de fabrikant voor het juiste smeermiddeltype en de specificatie.
Brandstofafvoer: Als de buitenboordmotor een brandstofsysteem gebruikt, wordt aanbevolen het brandstofsysteem voor langdurige opslag volledig leeg te maken. Verontreinigingen in de brandstof kunnen verstoppingen of corrosie veroorzaken.
Corrosiebescherming: Breng een corrosie-inhibitor of roestwerend middel aan om de metalen oppervlakken van uw buitenboordmotor te beschermen. Dit beschermt metalen onderdelen tegen vocht en oxidatie. Kies een geschikt conserveermiddel volgens de aanbevelingen van de fabrikant.
Batterijbescherming: Als uw buitenboordmotor afhankelijk is van een batterij voor stroom, zorg er dan voor dat de batterij volledig is opgeladen en controleer regelmatig de laadstatus van de batterij. Indien mogelijk is het het beste om de batterij uit de buitenboordmotor te verwijderen en deze op een droge, temperatuurvriendelijke plaats te bewaren.
Regelmatige inspecties: Inspecteer uw buitenboordmotor zo regelmatig mogelijk, vooral na lange opslagtijden. Controleer de staat van het smeermiddel, de netheid van het filter en eventuele zichtbare schade of corrosie. Als er een probleem wordt ontdekt, repareer of vervang dan de beschadigde onderdelen zo snel mogelijk.